Music

Τα «άπλυτα» συνθετών και στιχουργών στη φόρα...

30 Ιανουαρίου 2018

Μήπως θα έπρεπε οι Δημιουργοί που ανήκουν στην ΑΕΠΙ να χαλαρώσουν λίγο και να σταματήσουν την πολεμική μεταξύ τους; Το νέο επεισόδιο στο σήριαλ (...killer) φέρει τον τίτλο «προκαταβολές και υψηλές διανομές».

Οι προκαταβολές είναι τα χρήματα που έπαιρναν κάποιοι δημιουργοί από την ΑΕΠΙ, από τους Ξανθόπουλους, ως προκαταβολή για τα πνευματικά τους δικαιώματα. Τα λάμβαναν προκαταβολικά και τους τα κρατούσε μετά η εταιρία από τις πληρωμές τους. Κανείς δεν ήξερε τότε ποιοι ήταν αυτοί, πόσα έπαιρναν και αν τα γύριζαν πίσω. Σύμφωνα με τα στοιχεία πάντως, όλοι τα έχουν επιστρέψει κανονικά εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις (την εξής μία βασικά). Εδώ τα σωματεία ΜΕΤΡΟΝ και ΣΩΜΣΕ κατηγορούν το σωματείο ΑΣΜΑ για δημιουργούς-μέλη του πως έχουν πάρει υψηλές προκαταβολές
 
Οι διανομές είναι τα ποσά που έπαιρναν οι δημιουργοί κάθε εξάμηνο από την ΑΕΠΙ, τα πνευματικά τους δικαιώματα. Κανείς δεν γνώριζε με ποιον τρόπο έβγαιναν το ποσά που αντιστοιχούσαν στον καθέναν τους, θεωρητικά είναι από τα παιξίματα σε όλη τη χώρα (ραδιόφωνα, τηλεόραση, συναυλίες, μπαρ κ.ο.κ.) αλλά τον αλγόριθμο τον ήξερε μόνο η διοίκηση της ΑΕΠΙ. Εδώ λοιπόν το σωματείο ΑΣΜΑ κατηγορεί τα σωματεία ΜΕΤΡΟΝ και ΣΩΜΣΕ για δημιουργούς-μέλη τους πως πληρώνονται υπερβολικά ενώ το ρεπερτόριό τους δεν το δικαιολογεί. Κάνουν μάλιστα σύγκριση μεταξύ ομοειδών δημιουργών και παρατηρούν τεράστιες διαφορές.    
 
Η κρατική επίτροπος που έχει μπει στην ΑΕΠΙ και κάνει θαυμάσια τη δουλειά της, η Μαριάνθη Βλάχου, γνωρίζει όλα τα στοιχεία. Και τις προκαταβολές και τις διανομές. Και χθες έστειλε επιστολή σε όλα τα σωματεία των δημιουργών. Αφορμή, οι ανακοινώσεις αλληλοσπαραγμού της προηγούμενης εβδομάδας και ιδίως εκείνη των σωματείων ΜΕΤΡΟΝ και ΣΩΜΣΕ περί προκαταβολών που χορηγήθηκαν σε μέλη της ΑΕΠΙ. «Προκειμένου να παύσει η εκμετάλλευση του θέματος από κάθε πλευρά, είμαστε σε θέση να δημοσιοποιήσουμε τα στοιχεία αυτά, με την προϋπόθεση της ρητής συναίνεσης όλων των σωματείων, αλλά και με ειδική εξουσιοδότηση του κάθε μέλους που έχει λάβει προκαταβολή, προκειμένου η ενέργειά μας αυτή να βρίσκεται σε συμμόρφωση με τη νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων» τους έγραψε.
 
Το ΑΣΜΑ 450+ απάντησε πως «δεχόμαστε την πρότασή σας να δημοσιοποιηθούν όλες οι τυχόν προκαταβολές των μελών των διοικήσεων των σωματείων, από τότε που έγιναν μέλη της ΑΕΠΙ» Και ζητούν φυσικά να δημοσιοποιηθούν και οι διανομές: «Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, θα ζητούσαμε, να δημοσιοποιηθούν και οι διανομές τους, καθώς υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες ανάμεσα σε συναδέλφους, για μεροληπτική μεταχείριση υπέρ ή εναντίον συγκεκριμένων μελών».
 
Το ΜΕΤΡΟΝ απάντησε στις δηλώσεις του Φοίβου Δεληβοριά στο Εθνος (που έβγαλε ως «αποκλειστικό» ένα δημοσίευμά του που το είχε γράψει η Εφημερίδα των Συντακτών μία εβδομάδα πιο πριν, αλλά τέλος πάντων, δεν πειράζει...): «Αν έχει τεκμηριωμένες αποδείξεις ο κος Φοίβος Δεληβοριάς για χαριστικές διανομές, ας τις προσκομίσει στον δημόσιο διάλογο. Αλλιώς συμβάλει ο ίδιος και το σωματείο του στον εξευτελισμό του ελληνικού τραγουδιού πετώντας λάσπη στον ανεμιστήρα»
Και επιμένει, το συγκεκριμένο σωματείο, «στην ύπαρξη ιδιωτικών συμφωνητικών και υπέρογκων χαριστικών προκαταβολών μεταξύ δικαιούχων και διοίκησης της εταιρείας».
 
Τα ονόματα πάντως και στις δύο περιπτώσεις είναι γνωστά ανάμεσα στους δημιουργούς και κυκλοφορούν στους κύκλους τους. Και όχι ως απλές φήμες πλέον. Αλλά, νομίζω, πως είναι ώρα επιτέλους να κηρύξουν ανακωχή μεταξύ τους, μόνο καλό δεν τους κάνει ο εμφύλιος. Δεν έχουν δα να χωρίσουν και τίποτα, το αντίθετο μάλιστα. 

Η βασική τους διαφορά βέβαια είναι για το πως βλέπουν την κατάσταση από εδώ και στο εξής οι δύο πλευρές. Το ΑΣΜΑ θέλει την ίδρυση νέου οργανισμού συλλογικής διαχείρισης, το ΜΕΤΡΟΝ και το ΣΩΜΣΕ επιθυμούν εξυγίανση της ΑΕΠΙ (χωρίς τους Ξανθόπουλους). Προσωπικά θεωρώ πως εξυγίανση είναι αδύνατον πλέον να γίνει. 



Στην ίδια κατηγορία