Ευκαιρίες για Διαδίκτυο, Free press και ραδιόφωνο

Ευκαιρίες για Διαδίκτυο, Free press και ραδιόφωνο
Ακολουθήστε μας στο Google news


του Σωτήρη Μανιάτη

στο περιθώριο του ...tetRadio



Γεια σας, γεια σας και ούριο άνεμο στα πανιά σας...
Να ‘μαστε λοιπόν και πάλι εδώ. Πριν από λίγες μέρες παρουσιάστηκε μια ποιοτική έρευνα από τον διευθύνοντα σύμβολο της MARC Θωμά Γεράκη η οποία πραγματοποιήθηκε από τον Σύλλογο Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ). Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν διαφημιζόμενοι, διαφημιστές και ιδιοκτήτες ΜΜΕ, παρουσιάστηκε σε συνέδριο που συνδιοργάνωσαν οι ίδιοι με τίτλο "Brands / Επικοινωνία / ΜΜΕ / Σε κρίση;" και θέμα την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Συνήθως σε τέτοιου τύπου συνέδρια, ημερίδες, διημερίδες, δυστυχώς με τον τρόπο πoυ γίνονται δε βγαίνουν ουσιαστικά συμπεράσματα. Αυτή τη φορά τα πράγματα έχω την αίσθηση ότι ήταν διαφορετικά.

 

02 Απριλίου 2009



του Σωτήρη Μανιάτη

στο περιθώριο του ...tetRadio



Γεια σας, γεια σας και ούριο άνεμο στα πανιά σας...
Να ‘μαστε λοιπόν και πάλι εδώ. Πριν από λίγες μέρες παρουσιάστηκε μια ποιοτική έρευνα από τον διευθύνοντα σύμβολο της MARC Θωμά Γεράκη η οποία πραγματοποιήθηκε από τον Σύλλογο Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ). Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν διαφημιζόμενοι, διαφημιστές και ιδιοκτήτες ΜΜΕ, παρουσιάστηκε σε συνέδριο που συνδιοργάνωσαν οι ίδιοι με τίτλο "Brands / Επικοινωνία / ΜΜΕ / Σε κρίση;" και θέμα την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Συνήθως σε τέτοιου τύπου συνέδρια, ημερίδες, διημερίδες, δυστυχώς με τον τρόπο πoυ γίνονται δε βγαίνουν ουσιαστικά συμπεράσματα. Αυτή τη φορά τα πράγματα έχω την αίσθηση ότι ήταν διαφορετικά.

 

 

Ίσως και διότι οι καταστάσεις είναι πλέον οριακές. Στην ενότητα "Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και ο ρόλος τους στη διαχείριση της κρίσης" δύο βασικά συμπεράσματα ήταν εμφανέστατα:

1.    Αν δεν βρίσκονται σε κρίση, έχουν τουλάχιστον διαρραγεί οι άλλοτε "θερμές" σχέσεις μεταξύ διαφημιζόμενων, διαφημιστών και ανθρώπων των ΜΜΕ και ειδικά εκείνων που ελέγχουν (;) το τηλεοπτικό τοπίο.
2.    Διαφημιζόμενοι και διαφημιστές φάνηκε ότι θέλουν πλέον να «σπρώξουν» την κατάσταση στο Διαδίκτυο, τα Free Pressκαι το ραδιόφωνο καθώς «ανιχνεύουν» ευκαιρίες και πολύ πιο φθηνό κόστος, ενώ παράλληλα επιχειρούν να αλλάξουν το περιεχόμενο, κυρίως στην τηλεόραση, που οι ίδιοι ουσιαστικά έχουν διαμορφώσει.

Ίσως σε αυτό ακριβώς το σημείο να παρουσιάζεται μια μεγάλη ευκαιρία για όλους: χρήστες Ίντερνετ, αναγνώστες, ακροατές, τηλεθεατές. Να «κατευθύνουμε», με τις επιλογές μας, την κατάσταση εκεί που επιθυμούμε και όχι εκεί που διάφορα συμφέροντα (διαπλεκόμενα) το επιβάλλουν. Αρκεί να μην την αφήσουμε να πάει χαμένη.

*Οι διαφημιζόμενοι θεωρούν ότι οι άνθρωποι κυρίως της τηλεόρασης και ειδικά μέσα από τα κεντρικά τους δελτία ειδήσεων έχουν δημιουργήσει ένα "δυσάρεστο", αν μη τι άλλο, περιβάλλον το οποίο πλέον δεν είναι καθόλου ευνοϊκό για την προώθηση των προϊόντων τους.
* Οι διαφημιστές κάνουν τα πάντα για να πείσουν ότι οικονομική κρίση δεν υπάρχει ή τουλάχιστον δεν έχει χτυπήσει ακόμα τόσο έντονα την Ελλάδα αλλά τα ΜΜΕ με τον τρόπο που διαχειρίζονται το συγκεκριμένο θέμα έχουν διογκώσει την κατάσταση δημιουργώντας αρνητικό κλίμα στην αγορά.
*Οι ιδιοκτήτες των Μέσων από την πλευρά τους έδειξαν σαφέστατα ότι την κρίση δημιούργησε η ίδια η αγορά με την "απληστία και την αλαζονεία" της. Παραδέχτηκαν ότι υπάρχουν υπερβολές, αλλά ξεκαθάρισαν ότι σε καμιά περίπτωση δεν θα βάλουν τις ειδήσεις στη σειρά που θέλουν οι διαφημίσεις.

Το θέμα όμως είναι ποιές ειδήσεις, τι ακριβώς μας δείχνουν, με ποιό τρόπο. Ορισμένοι επισήμαναν τα προβλήματα που δημιουργούν τα ολιγοθεματικά ή μονοθεματικά δελτία ειδήσεων, οι ... πάνσοφοι τηλεσχολιαστές που αναλόγως μετατρέπονται, ανάλογα με τις ανάγκες σε πυρηνικούς φυσικούς, μετεωρολόγους, σεισμολόγους και γενικώς ... παπαρολόγους.

Όλα αυτά ίσως να δίνουν μια γενική κατάσταση. Στην έρευνα όμως υπήρξαν σημεία τα οποία έχω την αίσθηση ότι πρέπει να προσέξουμε. Όλοι φαίνεται να αναμένουν ανακατατάξεις στα ΜΜΕ και ένταση του ανταγωνισμού, αλλά παράλληλα αρχίζουν να αναγνωρίζουν ότι πλέον υπάρχουν σαφέστατες ευκαιρίες για το Διαδίκτυο και τα Free Press, ενώ το ραδιόφωνο δείχνει περισσότερο ευέλικτο, διεισδυτικό και αρκετά φθηνό. Υπάρχει σαφέστατη τάση απαξίωσης της τηλεόρασης, αλλά από τις παρατηρήσεις διαφημιζομένων και διαφημιστών που καταγράφονται στην έρευνα φαίνεται να επιθυμούν αλλαγές στο περιεχόμενο, στα προγράμματα. Κι αυτό εντοπίζεται στις «προσδοκίες από τα ΜΜΕ» τόσο ως πηγές ενημέρωσης όσο και ως πηγές ψυχαγωγίας.

Στην έρευνα για παράδειγμα καταγράφεται ότι τα ΜΜΕ πρέπει «να αποτελέσουν ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον/χώρο για διαφημιστικά μηνύματα και παραγωγή δελεαστικών επιθυμιών κατανάλωσης», «να ανταποκριθούν στην ανάγκη ψυχολογικής τόνωσης της αγοράς». Παράλληλα πρέπει να υπάρξει «αναθεώρηση τιμών και πολιτικών» αλλά και «αναζήτηση/συνέργειες με μάρκες και επικοινωνία για να βρεθούν νέες δημιουργικές λύσεις».

Οι διαφημιζόμενοι και (κατά κύριο λόγο) οι διαφημιστές που εδώ και χρόνια έχουν ουσιαστικά επιβάλλει συγκεκριμένο στυλ, αισθητική, άποψη στο τηλεοπτικό (κυρίως) τοπίο δείχνουν ότι θεωρούν πως αυτό το σκηνικό δεν τους εξυπηρετεί πλέον κι επιχειρούν να το αλλάξουν.

Η οικονομική κρίση λοιπόν, είτε μας έχει "επισκεφθεί" είτε είναι σε κοντινή απόσταση σίγουρα θα δημιουργήσει προβλήματα και ειδικά σε ένα χώρο όπως τα ελληνικά ΜΜΕ και κυρίως η μικρή οθόνη όπου ο άκρατος ανταγωνισμός των τελευταίων ετών εκτόξευσε στα ύψη συμβόλαια και κόστη παραγωγών. Σε μια μικρή μάλιστα αγορά όπως η δική μας, που λειτουργεί με στρεβλό τρόπο σχεδόν δύο δεκαετίες τα φαινόμενα μπορεί να είναι πολύ έντονα. Παράλληλα όμως η κρίση δίνει και ευκαιρίες όχι μόνο για "στροφή", αναπροσαρμογή περιεχομένου και δεδομένων αλλά και για έξυπνες επενδύσεις στον σύγχρονο κόσμο των Media .

*Όσοι ενδιαφέρονται να δουν περισσότερα πράγματα για το συνέδριο, την έρευνα, τις τοποθετήσεις των ομιλητών, τα συμπεράσματα μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα www.brandsincrisis.gr.


OFF LINE: Περιμένω τα δικά σας σχόλια, απόψεις, προτάσεις, παρατηρήσεις για όσα συμβαίνουν ή δεν συμβαίνουν στον «όμορφο, αγγελικά πλασμένο» κόσμο των Media, εντός κι εκτός συνόρων.