Μυστικά και ιστορίες από έξι μυθικές σκοτεινές αίθουσες...

Μυστικά και ιστορίες από έξι μυθικές σκοτεινές αίθουσες...
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μια νέα σειρά ντοκιμαντέρ ρίχνει στη «μάχη» της τηλεθέασης από αύριο (9/7) η ΕΡΤ-1.

08 Ιουλίου 2018

Πρόκειται για έξι επεισόδια υπό το γενικό τίτλο «Μυθικοί κινηματογράφοι»
(«Mythical cinemas») που θα μεταδίδονται καθημερινά στις 17.00 και η προβολή θα ολοκληρωθεί στις 16/7. Η σειρά ντοκιμαντέρ «Μυθικοί κινηματογράφοι», εμπνευσμένη και σχεδιασμένη από τον παραγωγό Joel Farges, επιχειρεί να κάνει μέσα από την παρουσίαση έξι ιστορικών κινηματογράφων απ' όλο τον κόσμο (Τσεχία, ΗΠΑ, Χιλή, Ελλάδα, Ολλανδία, Κούβα), μια αναδρομή στο σινεμά αλλά και στην Ιστορία κάθε χώρας, έτσι όπως αυτή αντανακλάται μέσα στις ταινίες της.

Η αρχή γίνεται αύριο (17.00) με το «Σινέ Θησείον – Ελλάδα». Η Αθήνα έχει πάνω από είκοσι πέντε θερινές κινηματογραφικές αίθουσες. Αλλά ο πιο γοητευτικός είναι το Σινέ Θησείον. Λειτουργεί από το 1935, σ' έναν κήπο κάτω από την Ακρόπολη. Μια παλιά παράδοση που συνεχίζει εκείνη των θεάτρων σκιών του δημοφιλούς Καραγκιόζη. Οι γείτονες μπορούν να δουν κάθε βράδυ την ταινία από το μπαλκόνι τους. Μερικοί θεατές έρχονται για πάνω από τριάντα χρόνια και έχουν πολλές αναμνήσεις. Ανοίγει την άνοιξη και κλείνει τον Οκτώβριο, για να ανοίξει εκ νέου τον επόμενο Απρίλιο. Διοικείται από την ίδια οικογένεια, την οικογένεια Μανιάκη τα τελευταία τριάντα χρόνια. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Mαρία Ντούζα, σε σενάριο Έρσης Σωτηροπούλου (παραγωγή: Steficon A.Ε.). Πρόκειται για συμπαραγωγή Kolam Productions και ΕΡΤ με την υποστήριξη: CINE+, CNC, PROCIREP-ANGOA, SACEM.

Αύριο (10/7) ακολουθεί το «Tierra del Fuego –Χιλή». Βρίσκεται σ' ένα πρωτοποριακό χωριό στην Punta Arenas της Χιλής, στο πιο νότιο σημείο της Tierra del Fuego. Είναι έργο δύο τυχοδιωκτών, ενός Κροάτη και ενός Γερμανού. Για να προσελκύσουν τα τοπικά ακροατήρια, από το 1902 κινηματογραφούσαν την καθημερινότητα, τις τελετουργίες και τις εορταστικές εκδηλώσεις των ιθαγενών, των θρυλικών Alakalufs, που έζησαν γυμνοί στον πάγο. Χωρίς να το γνωρίζουν, ήταν οι πρώτοι εθνολόγοι κινηματογραφιστές στον κόσμο, καταγράφοντας πολιτισμούς που δεν υπάρχουν πια. Η σκηνοθεσία ανήκει στον Joël Farges και το σενάριο στον Luis Sepúlveda.

Την Τετάρτη (11/7) θα μεταδοθεί το «The Campo Amor –Aβάνα». Πνευματικό τέκνο ενός τυχοδιώκτη που πήγε στην Κούβα με το όνομα Yarini και σύστησε τον εαυτό του ως Γάλλο. Φτάνοντας άφραγκος στην Κούβα, γνώρισε την Emilie Bernard, που είχε έναν οίκο ανοχής, και του ήρθε η φαεινή ιδέα της δημιουργίας ταινιών για να φέρουν πελάτες. Έγινε ο πρώτος σκηνοθέτης πορνογραφικών ταινιών και το έργο του ήταν τόσο επιτυχημένο, που άνοιξε κινηματογράφο το 1910, ο οποίος υπάρχει μέχρι σήμερα στην αρχική του κατάσταση. Η βιομηχανία ήταν τόσο παραγωγική, ώστε έως τη δεκαετία του 1950, η Κούβα ήταν ο παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή ερωτικών ταινιών. Τη σκηνοθεσία και σε αυτό υπογράφει ο Joël Farges. ενώ το σενάριο είναι του Léonardo Padura.

Θα ακολουθήσει (12/7) το «The Byrd – ΗΠΑ» που χτίστηκε το 1929 στην περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης στο Ρίτσμοντ (Βιρτζίνια). Ήταν το έργο δύο μεγιστάνων που ονόμασαν τον κινηματογράφο με το όνομα του ιδρυτή της πόλης που αγαπούσαν πολύ. Επένδυσαν τις περιουσίες τους στην οικοδόμηση ενός μεγαλοπρεπούς ναού, ενός καταφυγίου, για να διευκολύνουν τους πολύ φτωχούς ανθρώπους που δεν μπορούσαν να αγοράσουν εισιτήρια αλλού. Γνωστός για το μουσικό όργανο Mighty Wurlitzer, το οποίο συνόδευε τα γαλλικά μπαλέτα του κανκάν και παρείχε μια πνευματική και υπέροχη εισαγωγή στις ταινίες. Αλλά δεν σταμάτησαν εκεί. Με μεγάλη επιτυχία έφεραν ταινίες από όλο τον κόσμο και σήμερα ο «Byrd» εξακολουθεί να είναι ο μόνος κινηματογράφος στις Ηνωμένες Πολιτείες που παρουσιάζει ταινίες από τη Γαλλία και την Κορέα με προσιτό εισιτήριο.
Σκηνοθεσία: Jean Achache. Σενάριο: Dean King.

Το πρωτοτελευταίο επεισόδιο (13/7) έχει τίτλο «The Lucerna –Τσεχία». Χτισμένο στην καρδιά της νέας Πράγας στο κέντρο της πόλης από τον Vaclav Havel, παππού και συνώνυμου του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας, η Λουκέρνα ήταν η αποθέωση της κινηματογραφικής αίθουσας, γνωστής και ως «New Art». Ο Vaclav Havel ήθελε ο κινηματογράφος του να ενσωματώνει το τσέχικο πνεύμα και την υπερηφάνεια. Χτισμένος με την αισθητική της εποχής, ο Vaclav Havel παρήγαγε και κάποιες από τις ταινίες που προβλήθηκαν εκεί, δίνοντας αξιέπαινο βήμα στην τσεχική γλώσσα, τη γλώσσα του λαού, παρά στη γερμανική, τη γλώσσα της λογοτεχνίας. Όταν οι Ναζί εισέβαλαν στην πόλη, γιόρτασαν τη νίκη τους στη Λουκέρνα. Οι Σοβιετικοί έκαναν το ίδιο. Και κατά τη διάρκεια της Bελούδινης Επανάστασης το 1989, ο Vaclav Havel ο εγγονός, βγήκε στο μπαλκόνι της Λουκέρνα για να χαιρετήσει τα πλήθη που απελευθερώθηκαν έπειτα από 50 χρόνια καταπίεσης. Σκηνοθεσία: Petr Vaclav. Σενάριο: Milos Forman.

Η σειρά ολοκληρώνεται στις 16/7 με το «The Tuschinski – Ολλανδία». Το Άμστερνταμ φιλοξενεί έναν από τους πιο όμορφους και πολυτελείς κινηματογράφους στον κόσμο. Η εντυπωσιακή πρόσοψή του θυμίζει ένα πολυτελές ξενοδοχείο. Μόλις όμως μπεις μέσα και παρατηρήσεις τα έργα ζωγραφικής Art Deco, τα μεγαλοπρεπή μπρούντζινα φωτιστικά και τα πολυτελή χαλιά, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν είναι ξενοδοχείο ή θέατρο, αλλά ένα ανάκτορο... του κινηματογράφου. Η ιστορία του βρίσκεται πίσω από την οθόνη, εκείνη του ιδρυτή του κινηματογράφου του Αβραάμ Τουτσίνσκι. Ερχόμενος στην πόλη από μια φτωχή γειτονιά κοντά στο Λοτζ, έχτισε μια αυτοκρατορία, λίγο πριν γίνει θύμα της ναζιστικής βαρβαρότητας. Σκηνοθεσία-σενάριο: Jérôme Diamant-Berger.