Shots

Το παρασκήνιο της επίσκεψης Μητσοτάκη στο Εθνικό Θέατρο

22 Μαΐου 2020

Τι είπε ο Πρωθυπουργός στη συνάντηση που είχε με όλους τους συντελεστές των κατά Δημήτρη Λιγνάδη «Περσών» και κυρίως τι άκουσε...

Της Ναταλί Χατζηαντωνίου

Σημαντική στον συμβολισμό της ήταν η απόφαση του Πρωθυπουργού να επισκεφτεί χθες, Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού, το Εθνικό Θέατρο, μαζί με την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ώστε να παραστούν στην πρώτη πρόβα των κατά Δημήτρη Λιγνάδη «Περσών» του Αισχύλου, παραγωγή με την οποία θα ανοίξουν τα φετινά Επιδαύρια. Ήταν βέβαια αναμφισβήτητα και μία «επικοινωνιακή» κίνηση και μία απόπειρα να πείσει τον καλλιτεχνικό χώρο, που βρίσκεται σε τρομερή αναστάτωση, ότι ακούει τα προβλήματα του και θα αναζητήσει «προσωπικά», όπως τόνισε, λύση. Άλλωστε τα ακόμα υπό εκκρεμότητα, τεράστια προβλήματα ήταν ο λόγος που την ίδια στιγμή λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά από την Αγίου Κωνσταντίνου πολλοί εργαζόμενοι στον χώρο του Πολιτισμού πραγματοποιούσαν μετά από κάλεσμα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας θεάματος Ακροάματος πορεία διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο Πολιτισμού καταρχάς και ύστερα στο Υπουργείο Εργασίας. Και δεν είναι ότι την ηχώ της διαμαρτυρίας δεν την άκουσε κι ο Πρωθυπουργός. Διότι την άκουσε και μάλιστα διεξοδικά σε μία κουβέντα μιάμισης ώρας με αρκετούς γνωστούς ηθοποιούς από το καστ του Λιγνάδη, να του κρούουν, προεξάρχοντος του Αργύρη Ξάφη, τον κώδωνα του κινδύνου για το τι μέλλει γενέσθαι στον χώρο τους αν δεν ληφθούν αμέσως μέτρα.

Το παράξενο ήταν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν ήταν πλήρως ενημερωμένος για ορισμένα θέματα. Π.χ. είχε μία πάρα πολύ γενική και μάλλον αποπροσανατολιστική άποψη για το εργασιακό καθεστώς που διαπνέει τον χώρο του Πολιτισμού. Θεωρούσε δηλαδή ότι το βασικό πρόβλημα είναι η «μαύρη» ή η αδήλωτη εργασία και ίσως να ήταν και η πρώτη φορά που κάποιος (ο Ξάφης εν προκειμένω) του εξήγησε διεξοδικά την εργασιακή πολυπλοκότητα του «τοπίου». Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα απ΄την αρχή.

Η επίσκεψη ανακοινώθηκε στους συντελεστές των «Περσών» μισή ώρα πριν από την έναρξη της πρόβας. Ο Πρωθυπουργός έφτασε συνοδευόμενος από την κα Μενδώνη και αρκετούς άνδρες της ασφάλειάς του, απευθύνθηκε με οικειότητα στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Δημήτρη Λιγνάδη που έσπευσε να τον υποδεχτεί και αντάλλαξαν χαιρετισμό με τους αγκώνες.

Τι είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Μετά το καλωσόρισμα του Λιγνάδη και την ονομαστική παρουσίαση των συντελεστών της παράστασης που ήταν όλοι παρόντες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε ένα σύντομο χαιρετισμό. Εξήγησε ότι η επίσκεψή του στέλνει το μήνυμα της σταδιακής επανεκκίνησης και των πολιτιστικών δραστηριοτήτων ενόψει καλοκαιριού. Έκανε ιδιαίτερη μνεία στους «Πέρσες» που παρουσιάζονται με αφορμή την επέτειο των 2500 χρόνων από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και είναι μια περίφημη τραγωδία με την οποία ο Αισχύλος «στηλιτεύει την αλαζονεία της εξουσίας. Ένα πολύ ενδιαφέρον μάθημα για όλους μας να διαχειριζόμαστε με μέτρο και την απαραίτητη σεμνότητα την εξουσία που μας δίνει ο λαός», σχολίασε μάλιστα! Αμέσως μετά αναφέρθηκε στα προβλήματα του χώρου και στα μέχρι τώρα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση μαζί με το ΥΠΠΟ, δεσμευόμενος «ανεπιφύλακτα ότι δεν πρόκειται να αφήσουμε ξεκρέμαστο τον κόσμο του Πολιτισμού το χειμώνα». Υποστήριξε ότι «υπάρχουν εργαλεία για να βελτιώσουμε τα οικονομικά των παραγωγών». Τόνισε ότι «πρέπει να αξιοποιήσουμε τον χρόνο για έρευνα, κατάρτιση και επιμόρφωση καθώς υπάρχουν πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα σ αυτή την κατεύθυνση». Επανέλαβε-για να μην ξεχνιόμαστε-την «αναπτυξιακή, με την καλή έννοια, διάσταση του Πολιτισμού», διευκρινίζοντας πάντως ότι «δεν πρόκειται ο Πολιτισμός να αντιμετωπιστεί ως προϊόν της Αγοράς». Και τέλος επανέλαβε ότι «το ενδιαφέρον μου για τον χώρο του Πολιτισμού είναι πραγματικό».

Γενικότητες ίσως θα μπορούσε να πει κάποιος που προφανώς δεν θα μπορούσε επίσης να περιμένει περισσότερα στο πλαίσιο μίας τυπικής επίσκεψης του Πρωθυπουργού και σε όσα δείχνουν οι κάμερες.

Τι του είπαν και τι άκουσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Να όμως που off camera οι γενικότητες περιορίστηκαν και ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε να ακούει προσεκτικά, ενίοτε να κρατάει και σημειώσεις απ΄όσα του έλεγε ο Αργύρης Ξάφης για τον χώρο. Συνοπτικά ότι:

** Πρέπει να βρεθεί τρόπος να πάρουν το επίδομα στήριξης κα όσοι δεν μπόρεσαν να το λάβουν μέχρι σήμερα

** Πέρα από το Εθνικό που ορθώς επιχορηγήθηκε και εκτάκτως, το 90% όσων εμπλέκονται στον χώρο του θεάτρου ζουν από το ελεύθερο θέατρο που έχει υποστεί τρομακτικό πλήγμα. Αυτό τονίστηκε ιδιαιτερως και από τον Νίκο Καραθάνο ώστε να αντιληφθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης ότι τα Κρατικά Θέατρα δεν απορροφούν παρά ένα ελάχιστο ποσοστό εργαζομένων του κλάδου.

** Το θέατρο είναι κατεξοχήν ο χώρος που απαιτεί πολύ έγκαιρο προγραμματισμό. Η έλλειψη μέτρων έχει ήδη στοιχίσει ακυρώσεις παραγωγών που θα γίνονταν τον χειμώνα. Είναι απόλυτη ανάγκη να υπάρξει σχεδιασμός τώρα και όχι τον Σεπτέμβρη όπως έχει προαναγγείλει η υπουργός Πολιτισμού. Κι αυτό είναι το λιγότερο που μπορεί να γίνει ενόψει ενός χειμώνα που ούτως ή άλλως θα είναι καταστροφικός για τον χώρο.

** Τα ιδιωτικά κανάλια τα οποία έχουν απαλλαγεί από τα χρέη τους να βοηθήσουν τον κλάδο πραγματοποιώντας σήριαλ.

** Να εξεταστεί το μέτρο των φοροαπαλλαγών ή των ευνοϊκότερων φορολογικών ρυθμίσεων για τους εργαζομένους που πλήττονται

** Η έρευνα στην οποία αναφέρθηκε ο κος Μητσοτάκης θα μπορούσε να αφορά στο αρχαίο δράμα και να είναι επιδοτούμενη.

** Να αξιοποιηθούν συγκεκριμένα ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία αν και φορείς του κινήματος Support Art Workers έχουν επισημάνει εξαρχής, στέλνοντας επιστολές στο ΥΠΠΟ, μόλις προχθές αναφέρθηκαν απ΄την Υπουργό ως πιθανή πηγή χρηματοδότησης και στήριξης του χώρου.

** Όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή σε όλη την Ευρώπη,ν’ αποζημιωθούν όσες παραγωγές είχαν ανακοινωθεί αλλά δεν θα συμπεριληφθούν τελικά στο Ελληνικό Φεστιβάλ.

Σ΄αυτό το τελευταίο η κα Μενδώνη απαντώντας στον Αργυρη Ξάφη επικαλέστηκε «νομικό κενό», πράγμα που πυροδότησε εκ μέρους του γνωστού ηθοποιού μία μάλλον οργισμένη επισήμανση: «μην κρύβεστε πίσω απ΄το νομικό κενό. Επειδή αγαπάμε την Ευαγγελάτου και θέλουμε να την στηρίξουμε, όπως αγαπούσαμε και τον Λούκο, δεν σημαίνει ότι δεν ζητάμε από τα Φεστιβάλ να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του».

Επισημάνσεις για την αξία του Πολιτισμού ως αναπόσπαστου μέρους της ελληνικής ψυχής και θεμέλιου λίθου της καθημερινότητας του τόπου έκανε η Λυδία Κονιόρδου. Μια προσωπική κρίση όμως: η ίδια θήτευσε πολύ πρόσφατα ως Υπουργός Πολιτισμού. Ξέρει τα προβλήματα αναλυτικά και εκ των έσω. Η παρέμβασή της θα μπορούσε να είναι πιο καίρια, τεκμηριωμένη και πολύτιμη για τον χώρο της.

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απ΄την πλευρά της ελάχιστα παρενέβη όπως όταν π.χ. ανακοίνωσε και επιπλέον έκτακτη επιδότηση στο Ελληνικό Φεστιβάλ προκειμένου να εφαρμοστεί, για όσες παραστάσεις γίνουν στην Επίδαυρο, live streaming και υποτιτλισμός. Κατά τα άλλα ήταν κυρίως ακροάτρια σε μία κουβέντα στην οποία ήταν σαφές ότι τα ηνία για την διαχείριση της κρίσης στον χώρο του Πολιτισμού είχε αναλάβει προσωπικά ο Πρωθυπουργός φροντίζοντας να επαναλαμβάνει πώς δεν το κάνει μόνον για όσο διαρκεί η συνάντηση. Και από αυτής της απόψεως ό,τι θα μπορούσε να φανεί ως μέρος μίας επιχείρησης «αποκατάστασης» του πληγέντος κύρους της Υπουργού Πολιτισμού μάλλον αποδείχτηκε το αντίθετο. Και γιατί ο Πρωθυπουργός σε πολλά σημεία δεν είχε σφαιρική ενημέρωση για τα προβλήματα και γιατί δεσμεύτηκε «προσωπικά» ουκ ολίγες φορές. Αν αυτό ήταν μόνον στο πλαίσιο της συνολικής του πολιτικής που τον εμφανίζει στο τέλος ως απόλυτο επικυρίαρχο ή είχε και κάποιο ιδιαίτερο βάρος θα φανεί..

Υ.Γ. Α ήταν και ο Γ.Γ. Σύγχρονου Πολιτισμού εκει. Παραλίγο να το ξεχάσουμε, αλλά εδώ κόντευε να το ξεχάσει ο ίδιος...



 

Στην ίδια κατηγορία