Ακολουθήστε μας στο Google news
Neelie Kroes: Το κατακερματισμένο σύστημα πνευματικής ιδιοκτησίας είναι ανεπαρκές για την πραγματική ουσία της τέχνης, η οποία δεν έχει σύνορα.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρήθηκε η εισήγηση της Ευρωπαίας Επιτρόπου Νέων Τεχνολογιών, Neelie Kroes στο Forum d' Avignon, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου, στη Γαλλία. Η ομιλία της, η οποία δημοσιοποιήθηκε από τις Βρυξέλλες, περιείχε τα χαρακτηριστικά μιας επίσημης καταγγελίας για το πως, οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων, διαχειρίζονται την πνευματική περιουσία των δημιουργών, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ήρθε ο καιρός για την αλλαγή του σκηνικού, επισημαίνοντας, μάλιστα, ότι: έχει υπερεκτιμηθεί ο ρόλος των φορέων συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων. Μερικές από τις θέσεις, της κας Kroes, είναι ότι, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από το εθνικό και σωματειακό συμφέρον και να γίνει μια νέα προσέγγιση στα πνευματικά δικαιώματα. Χρειαζόμαστε μια Ευρώπη των πολιτισμών και για αυτό πρέπει να γίνει η συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Σήμερα, όπως τόνισε, το κατακερματισμένο σύστημα πνευματικών δικαιωμάτων είναι ανεπαρκές για την πραγματική ουσία της τέχνης, η οποία δεν έχει κανένα σύνορο. Το υπάρχον σύστημα δίνει προεξέχοντα ρόλο στους μεσάζοντες απ' ότι στους καλλιτέχνες.
Το κοινό ενοχλείται που δεν μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτό που θέλουν να προσφέρουν ελεύθερα οι καλλιτέχνες, με τους δικούς τους όρους κι αυτό φέρνει το δυσάρεστο αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα κενό το οποίο εξυπηρετεί ανάγκες μέσα από διαδικασίες παράνομης διακίνησης περιεχομένου, στερώντας έτσι, από τους καλλιτέχνες, την αμοιβή που τους αξίζει. Η επιβολή πνευματικών δικαιωμάτων είναι συχνά μπλεγμένη και εξυπηρετεί, ενδεχομένως, κρυφά συμφέροντα.
Για πολλά έτη, έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει ένας ισχυρός τρόπος να πληρώνονται οι καλλιτέχνες μας χτίζοντας παράλληλα τις δημιουργικές βιομηχανίες μας. Αλλά τα πνευματικά δικαιώματα δεν είναι αυτοσκοπός. Τα πνευματικά δικαιώματα υφίστανται για να εξασφαλίζουν ότι οι καλλιτέχνες θα συνεχίσουν να δημιουργούν. Ωστόσο, ολοένα και περισσότερο διαπιστώνουμε ότι κάτι τέτοιο δεν γίνεται σεβαστό. Σε μερικούς τομείς, τα επίπεδα πειρατείας απαιτούν να αναρωτηθούμε αν, εμείς, κάπου έχουμε κάνει λάθος. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε μια δράση για την προώθηση ενός νομικού πλαισίου ενιαίας ψηφιακής αγοράς στην Ευρώπη.
Βέβαια, η Ευρωπαία Επίτροπος κα Kroes, έθιξε μερικές από τις πτυχές του προβλήματος διότι υπάρχουν και οι πτυχές μιας άλλης πλευράς, οι οποίες αφορούν τα εκατομμύρια καταστηματαρχών και ιδιοκτητών Μ.Μ.Ε, οι οποίοι πληρώνουν αδρά για δικαιώματα, δίχως να υπάρχει σαφής εικόνα των τιμολογίων και του τρόπου με τον οποίο, οι Ο.Σ.Δ.Δ, διαχειρίζονται τα στοιχεία πληροφοριών που προκύπτουν από τις δημόσιες εκτελέσεις των έργων (με μηχανικά μέσα ή, χωρίς) καθώς επίσης, το: πως αποδεικνύουν, οι οργανισμοί, την ορθότητα των διαδικασιών τους για την αναλογική διανομή των ποσών στους δικαιούχους, από τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που εισπράττονται ετησίως; Η σαφής εικόνα ενός τιμολογίου δεν προϋποθέτει μόνο την αναγραφή του συνολικού εισπραχθέντος ποσού. Πρέπει να αναγράφονται οι τίτλοι των προϊόντων διανοίας που χρησιμοποιήθηκαν και δίπλα, το ποσοστό που αναλογεί στο φορέα διαχείρισης δικαιωμάτων αν, φυσικά, επιζητούμε πλαίσιο διαφάνειας των διαδικασιών. Ένας πρόσθετος λόγος ενίσχυσης του θολού τοπίου που επικρατεί στα πνευματικά δικαιώματα, είναι ότι, οι Ο.Σ.Δ.Δ, αρνούνται να δημοσιοποιήσουν ονομαστικό κατάλογο των εγγεγραμμένων μελών με τον αριθμό σύμβασης. Έτσι, αφήνουν να πλανάται, σκοπίμως, η εντύπωση ότι εκπροσωπούν το σύνολο του καλλιτεχνικού κόσμου γεγονός το οποίο, στην πραγματικότητα, δεν ισχύει.
Το παράδειγμα της άρνησης του ραδιοφωνικού ΣΚΑΪ, να χρησιμοποιεί μουσικά έργα επειδή από τον φορέα των δημιουργών απαιτήθηκε να πληρώσει, ο Ρ/Σ, πνευματικά δικαιώματα για χρήση μουσικής σε 24ωρη βάση, ενώ ο πραγματικός συμπυκνωμένος χρόνος για χρήση μουσικών έργων δεν ξεπερνούσε το τετράωρο, ημερησίως, φαίνεται να μη προβλημάτισε ιδιαίτερα τους μουσικούς δημιουργούς, όπως και το ενδεχόμενο να υιοθετηθεί και από άλλους ραδιοσταθμούς μια τέτοια αντίδραση. Αλήθεια, πως θα αντιδρούσαν οι πνευματικοί δημιουργοί μουσικών έργων αν, όλοι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί και οι καταστηματάρχες, αποφάσιζαν να χρησιμοποιήσουν αποκλειστικά το μουσικό ρεπερτόριο άλλων φορέων αδειοδότησης -οι οποίοι, έτσι κι αλλιώς υπάρχουν- με χαμηλότερες χρεώσεις; Το ενδεχόμενο ενός κινδύνου αποκλεισμού της πνευματικής περιουσίας τους, δεν τους απασχολεί;
Μέσα στους προσεχείς μήνες, αναμένεται να καταθέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις προτάσεις της για τις αλλαγές που πρέπει να προωθηθούν προκειμένου να αλλάξει ριζικά το ισχύον προβληματικό καθεστώς των εταιρειών είσπραξης πνευματικών δικαιωμάτων. Η περίοδος αυτή, φαίνεται πως θα κινηθεί υπέρ των πνευματικών δημιουργών. Καλόν είναι, αυτοί που πληρώνουν και αυτοί που παράγουν προϊόντα διανοίας, να κάτσουν σε ένα τραπέζι διαπραγματεύσεων, υποδεικνύοντας στους Ο.Σ.Δ.Δ, τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν. Όλοι, οι εμπλεκόμενοι, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι, η συνέχιση ενός δυσλειτουργικού συστήματος βασισμένου σε μια σειρά πολιτιστικών τειχών, δεν ευνοεί κανέναν, ειδικώς, σε μια εποχή που η τεχνολογία βρήκε πολλές διεξόδους.
-Εμπειρίες και απόψεις για το πως λειτουργούν τα πνευματικά δικαιώματα στην Ελλάδα, μπορείτε να γράψετε στον διαθέσιμο χώρο των σχολίων.
-Για κλειστή επικοινωνία μαζί μου, εδώ: [email protected]
Το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κας Kroes - εδώ
Aνατροπή του καθεστώτος των εταιρειών είσπραξης πνευματικών δικαιωμάτων θα ζητήσει τους προσεχούς μήνες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
08 Δεκεμβρίου 2010Aνατροπή του καθεστώτος των εταιρειών είσπραξης πνευματικών δικαιωμάτων θα ζητήσει τους προσεχούς μήνες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.Neelie Kroes: Το κατακερματισμένο σύστημα πνευματικής ιδιοκτησίας είναι ανεπαρκές για την πραγματική ουσία της τέχνης, η οποία δεν έχει σύνορα.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρήθηκε η εισήγηση της Ευρωπαίας Επιτρόπου Νέων Τεχνολογιών, Neelie Kroes στο Forum d' Avignon, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου, στη Γαλλία. Η ομιλία της, η οποία δημοσιοποιήθηκε από τις Βρυξέλλες, περιείχε τα χαρακτηριστικά μιας επίσημης καταγγελίας για το πως, οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων, διαχειρίζονται την πνευματική περιουσία των δημιουργών, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ήρθε ο καιρός για την αλλαγή του σκηνικού, επισημαίνοντας, μάλιστα, ότι: έχει υπερεκτιμηθεί ο ρόλος των φορέων συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων. Μερικές από τις θέσεις, της κας Kroes, είναι ότι, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από το εθνικό και σωματειακό συμφέρον και να γίνει μια νέα προσέγγιση στα πνευματικά δικαιώματα. Χρειαζόμαστε μια Ευρώπη των πολιτισμών και για αυτό πρέπει να γίνει η συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Το κοινό ενοχλείται που δεν μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτό που θέλουν να προσφέρουν ελεύθερα οι καλλιτέχνες, με τους δικούς τους όρους κι αυτό φέρνει το δυσάρεστο αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα κενό το οποίο εξυπηρετεί ανάγκες μέσα από διαδικασίες παράνομης διακίνησης περιεχομένου, στερώντας έτσι, από τους καλλιτέχνες, την αμοιβή που τους αξίζει. Η επιβολή πνευματικών δικαιωμάτων είναι συχνά μπλεγμένη και εξυπηρετεί, ενδεχομένως, κρυφά συμφέροντα.
Για πολλά έτη, έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει ένας ισχυρός τρόπος να πληρώνονται οι καλλιτέχνες μας χτίζοντας παράλληλα τις δημιουργικές βιομηχανίες μας. Αλλά τα πνευματικά δικαιώματα δεν είναι αυτοσκοπός. Τα πνευματικά δικαιώματα υφίστανται για να εξασφαλίζουν ότι οι καλλιτέχνες θα συνεχίσουν να δημιουργούν. Ωστόσο, ολοένα και περισσότερο διαπιστώνουμε ότι κάτι τέτοιο δεν γίνεται σεβαστό. Σε μερικούς τομείς, τα επίπεδα πειρατείας απαιτούν να αναρωτηθούμε αν, εμείς, κάπου έχουμε κάνει λάθος. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε μια δράση για την προώθηση ενός νομικού πλαισίου ενιαίας ψηφιακής αγοράς στην Ευρώπη.
Βέβαια, η Ευρωπαία Επίτροπος κα Kroes, έθιξε μερικές από τις πτυχές του προβλήματος διότι υπάρχουν και οι πτυχές μιας άλλης πλευράς, οι οποίες αφορούν τα εκατομμύρια καταστηματαρχών και ιδιοκτητών Μ.Μ.Ε, οι οποίοι πληρώνουν αδρά για δικαιώματα, δίχως να υπάρχει σαφής εικόνα των τιμολογίων και του τρόπου με τον οποίο, οι Ο.Σ.Δ.Δ, διαχειρίζονται τα στοιχεία πληροφοριών που προκύπτουν από τις δημόσιες εκτελέσεις των έργων (με μηχανικά μέσα ή, χωρίς) καθώς επίσης, το: πως αποδεικνύουν, οι οργανισμοί, την ορθότητα των διαδικασιών τους για την αναλογική διανομή των ποσών στους δικαιούχους, από τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που εισπράττονται ετησίως; Η σαφής εικόνα ενός τιμολογίου δεν προϋποθέτει μόνο την αναγραφή του συνολικού εισπραχθέντος ποσού. Πρέπει να αναγράφονται οι τίτλοι των προϊόντων διανοίας που χρησιμοποιήθηκαν και δίπλα, το ποσοστό που αναλογεί στο φορέα διαχείρισης δικαιωμάτων αν, φυσικά, επιζητούμε πλαίσιο διαφάνειας των διαδικασιών. Ένας πρόσθετος λόγος ενίσχυσης του θολού τοπίου που επικρατεί στα πνευματικά δικαιώματα, είναι ότι, οι Ο.Σ.Δ.Δ, αρνούνται να δημοσιοποιήσουν ονομαστικό κατάλογο των εγγεγραμμένων μελών με τον αριθμό σύμβασης. Έτσι, αφήνουν να πλανάται, σκοπίμως, η εντύπωση ότι εκπροσωπούν το σύνολο του καλλιτεχνικού κόσμου γεγονός το οποίο, στην πραγματικότητα, δεν ισχύει.


-Εμπειρίες και απόψεις για το πως λειτουργούν τα πνευματικά δικαιώματα στην Ελλάδα, μπορείτε να γράψετε στον διαθέσιμο χώρο των σχολίων.
-Για κλειστή επικοινωνία μαζί μου, εδώ: [email protected]
Το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κας Kroes - εδώ