Ακολουθήστε μας στο Google news
Ο Κώστας Μπαλαχούτης παρουσιάζει στο πλαίσιο των αφιερωμάτων του Ιστορία μου Αμαρτία μου στον Derti 98,6 ένα αφιέρωμα στον Γιάννη Καραμπεσίνη.
1.ΕΣΕΝΑ ΔΕΝ ΣΟΥ ΑΞΙΖΕ ΑΓΑΠΗ
Ο Γιάννης Καραμπεσίνης πριν λίγες ημέρες έφυγε απ τη ζωή. Ο Καραμπεσίνης υπήρξε ξεχωριστή οντότητα στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού, αφού πέρα από δεξιοτέχνης του μπουζουκιού με ιστορικές ηχογραφήσεις στο ενεργητικό του ήταν και δημιουργός, συνθέτης και στιχουργός, δεκάδων τραγουδιών, ορισμένα από τα οποία λάμπουν ακόμη στο πέρασμα των χρόνων: Με την μοναδική ερμηνεία της μεγάλης κυρίας Πόλυς Πάνου, Εσένα δεν σου άξιζε αγάπη...
2. ΠΗΡΑΝ ΤΑ ΣΤΗΘΕΙΑ ΜΟΥ ΦΩΤΙΑ
Με τον Καραμπεσίνη είχαμε συναντηθεί αρκετές φορές, στο σπίτι του, μια παλιά νεοκλασική κατοικία στην Κυψέλη. Μου εξιστορούσε τις αλήθειες και τα μυστικά της πορείας και της τέχνης του. Όση ώρα μιλούσαμε η ματιά μου ήταν καρφωμένη σε μια η ασπρόμαυρη φωτογραφία στο τοίχο,με τον ίδιο χαμογελαστό στην καρέκλα στο κέντρο του πάλκου και δεξιά κι αριστερά του τους Βασίλη Τσιτσάνη και Γιάννη Παπαϊωάννου. Μου έλεγε ο Καραμπεσίνης: Από αυτούς έμαθα. Από τον Χιώτη, το Μητσάκη. Προσπάθησα πολύ και αγωνίστηκα για να μπω στην οικογένεια των μουσικοσυνθετών, και τελικά τα κατάφερα. Νομίζω όμως ότι κι εγώ με την πορεία μου τους έβγαλα ασπροπρόσωπους. Σε μουσική και στίχους του Γιάννη Καραμπεσίνη, Ο Μιχάλης Μενιδιάτης τραγουδούσε το 1966.
3. ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑΡΙΚΟ
Ο Καραμπεσίνης έλαμψε σαν δεξιοτέχνης μπουζουξής και σαν συνθέτης στη δεκαετία του '60. Αγαπήθηκε από το κοινό για την υψηλή τεχνική του, την φινέτσα του, τα μοντέρνα για την εποχή τραγούδια που συνέθετε. Το στυλ του είχε πολλά στοιχεία από την τεχνοτροπία και το ύφος του Μανώλη Χιώτη. Βέβαια ο Καραμπεσίνης έβγαζε πάντα τη δική του προσωπικότητα και το δικό του χαρακτήρα τόσο σαν εκτελεστής όσο και σαν δημιουργός. Τσιφτετέλι Παιχνιδιάρικο, του Γιάννη Καραμπεσίνη, εν έτι 1970, με το Στράτο Διονυσίου.
4. ΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΜΟΥ
Ο Καραμπεσίνης έδωσε και στα χρόνια του '70 δυναμικό παρών στα κοσμικά μαγαζιά αλλά και τη δισκογραφία σημειώνοντας επιτυχίες Διέθετε πολυτάλαντη γκάμα που δεν γνώριζε στεγανά. Ήταν από τους πιο ευέλικτους δημιουργούς. Μπορεί να σου έγραφε από το πιο βαρύ, το πιο ορθόδοξο λαϊκό τραγούδι έως και το πιο μοντέρνο, το πιο ευαίσθητο και δραματικό. Το πεπρωμένο μου με τον Τόλη Βοσκόπουλο.
5. ΕΧΩ ΚΑΨΕΣ
Ο Καραμπεσίνης με τη Μαίρη Μαράντη στο πλευρό του αποτέλεσαν ένα από τελευταία δημοφιλή ντουέτα. Λέει ο ίδιος ο Καραμπεσίνης: Δούλευα στον Σκορπιό στην Πλάκα, όπου σύχναζε όλη η αριστοκρατία. Ήθελα μια λαϊκή τραγουδίστρια για το σχήμα. Γύρναγα τα μαγαζιά. Έχω πάει τον Γενάρη του 1969 στη Βεντέττα στην Αχαρνών. Δεν υπήρχε ψυχή. Βγαίνει μία τραγουδίστρια και μόλις την άκουσα κατάλαβα ότι είχε την γκάμα της Πόλυς Πάνου . Την πήρα δίπλα μου και την έφερα στα νερά μου. Αμέσως κάναμε σουξέ.
6. ΕΜΠΑΙΝΕ ΓΙΩΡΓΟ ΕΜΠΑΙΝΕ
Ο Καραμπεσίνης στην πορεία του στο τραγούδι επεδίωξε να δουλεύει σε κοσμικά μαγαζιά όπου είχε και την επιμέλεια του προγράμματος. Φρόντιζε να έχει στο πλευρό του μόνιμες παρτενέρ αλλά και ταλέντα που καθιερώθηκαν με συνθέσεις τους. Λέει ο ίδιος: "όπου κι αν εμφανιζόμουν ερχόταν ένα γνωστός επιχειρηματίας, Γιώργος ήταν μικρό του όνομά και έκανε μεγάλες καταστάσεις. Ανέβαινε στην πίστα, χόρευε ζεϊμπέκικο και τά σπαγε μέχρι τελευταίο πιάτο. Του φώναζα απ' το μικρόφωνο: έμπαινε Γιώργο κι ευχαριστιόταν. Είχα τον Γιάννη το Ντουνιά τότε μαζί μου, καλός τραγουδιστής αλλά χωρίς συμμετοχή στην δισκογραφία. Τον πήγα στο Λαμπρόπουλο στην Columbia και μου λέει: έχουμε τραγουδιστές. Καταλήξαμε στην Polygram και κάναμε το Έμπαινε Γιώργο, Έμπαινε και καθιερώθηκε"
7. ΤΑΜΠΑ ΤΟΥΜΠΑ
Ο Καραμπεσίνης είχε το χάρισμα να γράφει σουξέ. Ο έξυπνος στίχος, η ταιριαστή μελωδία και η ορθή απόδοσή τους είναι μερικά από τα συστατικά της επιτυχίας. Ο ίδιος μου είχε πει: <<Το σουξέ το μυρίζομαι. Όταν το τελειώσω το τραγούδι και το ακούσω ξέρω τι απήχηση μπορεί να έχει. Όχι μόνο τα δικά μου αλλά και γενικότερα. Σε μουσική και στίχους του Γιάννη Καραμπεσίνη, ο Μιχάλης Μενιδιάτης τραγουδούσε το 1967.
8. Η ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΗ
Είχα συναντηθεί αρκετές φορές μαζί του, Μου μιλούσε συχνά για την συνεργασία του με την Πόλυ Πάνου. Έλεγε χαρακτηριστικά: Ήμουνα τυχερός που συνεργάστηκα με την Πόλυ Πάνου, που ερμήνευσε τα κομμάτια μου με ιδανικό τρόπο και με βοήθησε σαν συνθέτη. Η κάθε νότα έβγαινε απ' την ψυχή της. Το αγαπούσε το τραγούδι, το γούσταρε. Κι ήτανε και μάγκας και αριστοκράτισσα... και όλα. Δουλέψαμε σερί στο πάλκο 7 χρόνια. Στου Τζίμη του Χοντρού, στην Τριάνα του Χειλά, στο Φαληρικόν... Και η συνεργασία μας επεκτεινόταν και στο studio. Σε μουσική Γιάννη Καραμπεσίνη και στίχους του Δημήτρη Γκούτη, η Πολύ Πάνου τραγουδά Η παντρεμένη.
9. ΜΕΣ ΤΗΝ ΠΟΛΛΗ ΣΚΟΤΟΥΡΑ ΜΟΥ
Ο Καραμπεσίνης έχει αφήσει τα χνάρια σαν δεξιοτέχνης μπουζουξής σε τραγούδια κορυφαίων δημιουργών. Δώστε βάση στις πενιές του Καραμπεσίνη στην περίφημη Σκοτούρα του Βασίλη Τσιτσάνη στην επανεκτέλεση του τραγουδιού από την Πόλυ Πάνου το 1961.
10. ΟΤΑΝ ΜΟΥ ΛΕΙΠΕΙΣ
Ο Καραμπεσίνης ήταν γεννημένος πρωταγωνιστής. Τα δάχτυλά του κινούνταν με δεξιοτεχνία και ταχύτητα κι απ' το κουφάρι του μπουζουκιού ξεχύνονταν δυναμικές και συνάμα γοητευτικές μελωδίες. Ο ίδιος μου έλεγε: << Το ύφος, η μαγκιά της νότας αλλά και ο ήχος του τρίχορδου μπουζουκιού δεν μπορούν να αποδοθούν από το τετράχορδο. Στις ηχογραφήσεις μου παίζω πάντα με το τρίχορδο. Ακούς που παίζω χιλιάδες νότες; Όλα είναι στο μυαλό, στην ψυχή και στα δάχτυλα >>. Όταν μου λείπεις η αλλιώς Η Μελαγχολία, του Γιάννης Καραμπεσίνη με τη Μαίρη Μαράντη.
Την Κυριακή στην εκπομπή «Στα στέκια τα παλιά» του Αντώνη Πρέκα, που μεταδίδεται από τον «ΑΘΗΝΑ 9.84», στις 5 το απόγευμα, ακούστε την τελευταία εξομολόγηση του Γιάννη Καραμπεσίνη.
Η μαγική στιγμή που άκουσε για πρώτη φορά το «παράνομο» μπουζούκι μέσα στο θέατρο Περοκέ και άλλαξε ρότα στη ζωή.
Η σχέση του με τον Χιώτη και πώς τον σημάδεψε για πάντα.
Τα πρώτα «νυχτοκάματα», οι πρώτες μεγάλες επιτυχίες στα 45άρια και τα ντουέτα με τη Μαίρη Λίντα και τη Μαίρη Μαράντη.
Συντονιστείτε
18 Φεβρουαρίου 2011
1.ΕΣΕΝΑ ΔΕΝ ΣΟΥ ΑΞΙΖΕ ΑΓΑΠΗ
Ο Γιάννης Καραμπεσίνης πριν λίγες ημέρες έφυγε απ τη ζωή. Ο Καραμπεσίνης υπήρξε ξεχωριστή οντότητα στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού, αφού πέρα από δεξιοτέχνης του μπουζουκιού με ιστορικές ηχογραφήσεις στο ενεργητικό του ήταν και δημιουργός, συνθέτης και στιχουργός, δεκάδων τραγουδιών, ορισμένα από τα οποία λάμπουν ακόμη στο πέρασμα των χρόνων: Με την μοναδική ερμηνεία της μεγάλης κυρίας Πόλυς Πάνου, Εσένα δεν σου άξιζε αγάπη...
2. ΠΗΡΑΝ ΤΑ ΣΤΗΘΕΙΑ ΜΟΥ ΦΩΤΙΑ
Με τον Καραμπεσίνη είχαμε συναντηθεί αρκετές φορές, στο σπίτι του, μια παλιά νεοκλασική κατοικία στην Κυψέλη. Μου εξιστορούσε τις αλήθειες και τα μυστικά της πορείας και της τέχνης του. Όση ώρα μιλούσαμε η ματιά μου ήταν καρφωμένη σε μια η ασπρόμαυρη φωτογραφία στο τοίχο,με τον ίδιο χαμογελαστό στην καρέκλα στο κέντρο του πάλκου και δεξιά κι αριστερά του τους Βασίλη Τσιτσάνη και Γιάννη Παπαϊωάννου. Μου έλεγε ο Καραμπεσίνης: Από αυτούς έμαθα. Από τον Χιώτη, το Μητσάκη. Προσπάθησα πολύ και αγωνίστηκα για να μπω στην οικογένεια των μουσικοσυνθετών, και τελικά τα κατάφερα. Νομίζω όμως ότι κι εγώ με την πορεία μου τους έβγαλα ασπροπρόσωπους. Σε μουσική και στίχους του Γιάννη Καραμπεσίνη, Ο Μιχάλης Μενιδιάτης τραγουδούσε το 1966.
3. ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑΡΙΚΟ
Ο Καραμπεσίνης έλαμψε σαν δεξιοτέχνης μπουζουξής και σαν συνθέτης στη δεκαετία του '60. Αγαπήθηκε από το κοινό για την υψηλή τεχνική του, την φινέτσα του, τα μοντέρνα για την εποχή τραγούδια που συνέθετε. Το στυλ του είχε πολλά στοιχεία από την τεχνοτροπία και το ύφος του Μανώλη Χιώτη. Βέβαια ο Καραμπεσίνης έβγαζε πάντα τη δική του προσωπικότητα και το δικό του χαρακτήρα τόσο σαν εκτελεστής όσο και σαν δημιουργός. Τσιφτετέλι Παιχνιδιάρικο, του Γιάννη Καραμπεσίνη, εν έτι 1970, με το Στράτο Διονυσίου.
4. ΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΜΟΥ
Ο Καραμπεσίνης έδωσε και στα χρόνια του '70 δυναμικό παρών στα κοσμικά μαγαζιά αλλά και τη δισκογραφία σημειώνοντας επιτυχίες Διέθετε πολυτάλαντη γκάμα που δεν γνώριζε στεγανά. Ήταν από τους πιο ευέλικτους δημιουργούς. Μπορεί να σου έγραφε από το πιο βαρύ, το πιο ορθόδοξο λαϊκό τραγούδι έως και το πιο μοντέρνο, το πιο ευαίσθητο και δραματικό. Το πεπρωμένο μου με τον Τόλη Βοσκόπουλο.
5. ΕΧΩ ΚΑΨΕΣ
Ο Καραμπεσίνης με τη Μαίρη Μαράντη στο πλευρό του αποτέλεσαν ένα από τελευταία δημοφιλή ντουέτα. Λέει ο ίδιος ο Καραμπεσίνης: Δούλευα στον Σκορπιό στην Πλάκα, όπου σύχναζε όλη η αριστοκρατία. Ήθελα μια λαϊκή τραγουδίστρια για το σχήμα. Γύρναγα τα μαγαζιά. Έχω πάει τον Γενάρη του 1969 στη Βεντέττα στην Αχαρνών. Δεν υπήρχε ψυχή. Βγαίνει μία τραγουδίστρια και μόλις την άκουσα κατάλαβα ότι είχε την γκάμα της Πόλυς Πάνου . Την πήρα δίπλα μου και την έφερα στα νερά μου. Αμέσως κάναμε σουξέ.
6. ΕΜΠΑΙΝΕ ΓΙΩΡΓΟ ΕΜΠΑΙΝΕ
Ο Καραμπεσίνης στην πορεία του στο τραγούδι επεδίωξε να δουλεύει σε κοσμικά μαγαζιά όπου είχε και την επιμέλεια του προγράμματος. Φρόντιζε να έχει στο πλευρό του μόνιμες παρτενέρ αλλά και ταλέντα που καθιερώθηκαν με συνθέσεις τους. Λέει ο ίδιος: "όπου κι αν εμφανιζόμουν ερχόταν ένα γνωστός επιχειρηματίας, Γιώργος ήταν μικρό του όνομά και έκανε μεγάλες καταστάσεις. Ανέβαινε στην πίστα, χόρευε ζεϊμπέκικο και τά σπαγε μέχρι τελευταίο πιάτο. Του φώναζα απ' το μικρόφωνο: έμπαινε Γιώργο κι ευχαριστιόταν. Είχα τον Γιάννη το Ντουνιά τότε μαζί μου, καλός τραγουδιστής αλλά χωρίς συμμετοχή στην δισκογραφία. Τον πήγα στο Λαμπρόπουλο στην Columbia και μου λέει: έχουμε τραγουδιστές. Καταλήξαμε στην Polygram και κάναμε το Έμπαινε Γιώργο, Έμπαινε και καθιερώθηκε"
7. ΤΑΜΠΑ ΤΟΥΜΠΑ
Ο Καραμπεσίνης είχε το χάρισμα να γράφει σουξέ. Ο έξυπνος στίχος, η ταιριαστή μελωδία και η ορθή απόδοσή τους είναι μερικά από τα συστατικά της επιτυχίας. Ο ίδιος μου είχε πει: <<Το σουξέ το μυρίζομαι. Όταν το τελειώσω το τραγούδι και το ακούσω ξέρω τι απήχηση μπορεί να έχει. Όχι μόνο τα δικά μου αλλά και γενικότερα. Σε μουσική και στίχους του Γιάννη Καραμπεσίνη, ο Μιχάλης Μενιδιάτης τραγουδούσε το 1967.
8. Η ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΗ
Είχα συναντηθεί αρκετές φορές μαζί του, Μου μιλούσε συχνά για την συνεργασία του με την Πόλυ Πάνου. Έλεγε χαρακτηριστικά: Ήμουνα τυχερός που συνεργάστηκα με την Πόλυ Πάνου, που ερμήνευσε τα κομμάτια μου με ιδανικό τρόπο και με βοήθησε σαν συνθέτη. Η κάθε νότα έβγαινε απ' την ψυχή της. Το αγαπούσε το τραγούδι, το γούσταρε. Κι ήτανε και μάγκας και αριστοκράτισσα... και όλα. Δουλέψαμε σερί στο πάλκο 7 χρόνια. Στου Τζίμη του Χοντρού, στην Τριάνα του Χειλά, στο Φαληρικόν... Και η συνεργασία μας επεκτεινόταν και στο studio. Σε μουσική Γιάννη Καραμπεσίνη και στίχους του Δημήτρη Γκούτη, η Πολύ Πάνου τραγουδά Η παντρεμένη.
9. ΜΕΣ ΤΗΝ ΠΟΛΛΗ ΣΚΟΤΟΥΡΑ ΜΟΥ
Ο Καραμπεσίνης έχει αφήσει τα χνάρια σαν δεξιοτέχνης μπουζουξής σε τραγούδια κορυφαίων δημιουργών. Δώστε βάση στις πενιές του Καραμπεσίνη στην περίφημη Σκοτούρα του Βασίλη Τσιτσάνη στην επανεκτέλεση του τραγουδιού από την Πόλυ Πάνου το 1961.
10. ΟΤΑΝ ΜΟΥ ΛΕΙΠΕΙΣ
Ο Καραμπεσίνης ήταν γεννημένος πρωταγωνιστής. Τα δάχτυλά του κινούνταν με δεξιοτεχνία και ταχύτητα κι απ' το κουφάρι του μπουζουκιού ξεχύνονταν δυναμικές και συνάμα γοητευτικές μελωδίες. Ο ίδιος μου έλεγε: << Το ύφος, η μαγκιά της νότας αλλά και ο ήχος του τρίχορδου μπουζουκιού δεν μπορούν να αποδοθούν από το τετράχορδο. Στις ηχογραφήσεις μου παίζω πάντα με το τρίχορδο. Ακούς που παίζω χιλιάδες νότες; Όλα είναι στο μυαλό, στην ψυχή και στα δάχτυλα >>. Όταν μου λείπεις η αλλιώς Η Μελαγχολία, του Γιάννης Καραμπεσίνη με τη Μαίρη Μαράντη.

Η μαγική στιγμή που άκουσε για πρώτη φορά το «παράνομο» μπουζούκι μέσα στο θέατρο Περοκέ και άλλαξε ρότα στη ζωή.
Η σχέση του με τον Χιώτη και πώς τον σημάδεψε για πάντα.
Τα πρώτα «νυχτοκάματα», οι πρώτες μεγάλες επιτυχίες στα 45άρια και τα ντουέτα με τη Μαίρη Λίντα και τη Μαίρη Μαράντη.