Music

«Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε)» στο Εθνικό Θέατρο – κατεβαίνει ξαφνικά!

11 Μαρτίου 2014

Είδαμε, ή καλύτερα προλάβαμε να δούμε, το έργο του Luigi Pirandello «Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε)»  στην Κεντρική σκηνή. Η παράσταση, στην οποία συμμετέχουν πολλοί αξιόλογοι ηθοποιοί (ανάμεσά τους η Ξένια Καλογεροπούλου), κατεβάζει… αιφνιδίως ρολά, σχεδόν έναν μήνα νωρίτερα από το επίσημο πρόγραμμα. 

«Ένα μεγάλο αστείο, μια διαβολιά». Να πως αντιμετώπιζε ο ίδιος ο Pirandello  το “Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε)”. Και τελικά δικαιώνεται, μέσα από τον αιφνιδιαστικό τρόπο με τον οποίο κατεβαίνει το έργο από την Κεντρική σκηνή του Εθνικού - το ρεπορτάζ το υπέγραψε η Έφη Μαρίνου στην Εφημερίδα των Συντακτών. Πιο συγκεκριμένα, η παράσταση επρόκειτο να διαρκέσει μέχρι τις 13 Απριλίου. Ωστόσο, κατεβαίνει άρον άρον από τις 23 Μαρτίου, όπως μας ενημερώνει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζάς από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook! Αυτό το αναφέρω καθώς δεν υπάρχει καμία σχετική επίσημη ανακοίνωση από το Εθνικό- τουλάχιστον όχι ως τώρα. Από ό,τι φαίνεται ο… φόρτος προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου επέβαλε αυτήν την προφανώς απαράδεκτη διακοπή. Ο νέος σχεδιασμός θέλει τον «Φιλάργυρο» του Μολιέρου, με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Μπέζο, να παίρνει παράταση και την «Τρελή του Σαγιώ» με την Άννα Παναγιωτοπούλου να ξεκινάει νωρίτερα. Είναι τουλάχιστον άδικο για αυτήν την τόσο σοβαρή προσπάθεια (αλλά και για το ίδιο το Εθνικό Θέατρο) που τα πράγματα πήραν αυτήν την τροπή. Μου είναι αδύνατο να πιστέψω ότι το έργο κατεβαίνει επειδή δεν τραβάει κόσμο. Και φυσικά δεν ισχύει αυτό. Όταν πήγα άλλωστε να το παρακολουθήσω η αίθουσα ήταν γεμάτη, τόσο στην πλατεία, όσο και στα θεωρία. Άλλο τόσο αδύνατο φαντάζει το γεγονός ότι μια παράσταση κατέβηκε «γιατί έτσι», χωρίς επίσημη ανακοίνωση για το κοινό, λόγω κακού προγραμματισμού, αφήνοντας παράλληλα εκτεθειμένους όλους τους συντελεστές, που μόλις τέσσερις μέρες πριν ενημερώθηκαν για τη συγκεκριμένη… αλλαγή. 
 
Το έργο
   
 Το «Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε)», είναι μια ιδιαίτερη παράσταση, πολύ πρωτότυπα και έξυπνα δουλεμένη. Το κείμενο του Ιταλού δραματουργού αναδεικνύεται σε εντυπωσιακό βαθμό, καθώς δίνεται έμφαση στη χιουμοριστική του πλευρά και βέβαια στην καυστική του ειρωνεία. Η πλοκή φαίνεται εκ πρώτης όψεως απλή: Ο κύριος Πόνζα έχει πρόσφατα μετακομίσει σε μια πόλη, όπου εργάζεται ως δημόσιος υπάλληλος. Το γεγονός, όμως, ότι η πεθερά του δεν επισκέπτεται ποτέ το σπίτι της κόρης της- ενώ αντίθετα ο ίδιος βλέπει τακτικά την πεθερά του στο δικό της σπίτι- έχει κινήσει το ενδιαφέρον της γειτονιάς, που επιθυμεί διακαώς να μάθει ποιο μυστικό κρύβεται πίσω από αυτήν την… περίεργη συμπεριφορά. Τα δύο κεντρικά πρόσωπα, ο κύριος Πόνζα και η πεθερά του, καλούνται να δώσουν τις σχετικές εξηγήσεις. 
 
Στο πλαίσιο αυτού του ανακριτικού σουαρέ, που κυριαρχείται από πρωτοφανή «κακοήθη αδιακρισία και λυσσαλέα περιέργεια», ο Pirandello καταπιάνεται με το ζήτημα της αλήθειας, που ταλαιπωρεί φιλοσόφους και στοχαστές αιώνες τώρα. Μέσα από τον Λαμπέρτο Λαουντίζι, που στέκει αμέτοχος παρατηρητής σε αυτήν τη βίαιη φάρσα, ο συγγραφέας έχει την ευκαιρία να μιλήσει ελεύθερα, δίχως περιστροφές, χωρίς να φοβάται τυχόν αντιδράσεις. Ίσα ίσα, αυτές επιδιώκει καθώς τις ταυτίζει με τη συμμετοχή στη ζωή: «Νομίζω πως η ζωή  είναι μια πολύ θλιβερή φάρσα. Γιατί έχουμε μέσα μας- χωρίς να μπορούμε να ξέρουμε πώς, γιατί και από πού- την ανάγκη να εξαπατούμε αδιάκοπα τον εαυτό μας, δημιουργώντας μια πραγματικότητα- μία για τον καθένα και ποτέ την ίδια για όλους- που κάθε τόσο αποδεικνύεται ότι είναι μάταιη και φανταστική».  
 
Η παραπάνω θέση του Pirandello εκφράζεται με παρρησία από τον Λαουντίζι, που επιμένει πως η αλήθεια μπορεί να είναι έτσι, αλλά και αλλιώς και πως σημασία έχει να μπορεί κανείς να σέβεται την αλήθεια των άλλων, ακόμη και όταν δεν την πιστεύει. Ο Λαουντίζι μπαινοβγαίνει στη σκηνή ως «η φωνή της λογικής» ή καλύτερα ο δικηγόρος του διαβόλου, κρίνοντας από το σαρκαστικό γέλιο του στο φινάλε της παράστασης, αλλά και την κατακόκκινη αμφίεσή του, μικρό δείγμα της… σατανικής του λειτουργίας στο έργο. «Μία αλήθεια ζητάνε μια οποιαδήποτε αλήθεια. Φτάνει να είναι κατηγορηματική και θα τους ηρεμήσει», αποφαίνεται ο Λαουντίζι λίγο πριν πέσει η αυλαία, θίγοντας τη στάση του ομήγυρης, που επιμένει σε μια αδίστακτη ανακριτική διαδικασία, μόνο και μόνο για να ικανοποιήσει την αδηφάγα της περιέργεια.    
 
Το κείμενο του Pirandello είναι από μόνο του ένα δυνατό χαρτί στην παράσταση, το ουσιώδες, όμως, κρύβεται στη σκηνοθεσία και κυρίως στην κίνηση. Ο Δ. Καραντζάς τόλμησε να δει με μια ιδιαιτέρως ανατρεπτική ματιά το έργο. Ίσως περισσότερο από όσο θα περίμενε κανείς με δεδομένη την μάλλον… παραδοσιακή τάση που παρατηρείται στο Εθνικό. Η πρωτότυπη προσέγγισή του καταδεικνύει την ειρωνική διάθεση που κρύβεται στον λόγο, ενώ το αφαιρετικό σκηνικό συμβάλλει με τη σειρά του στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας τεταμένης, όπως αρμόζει σε μια ακροαματική διαδικασία. 
 
Άσσο στο μανίκι του Καραντζά αποτελεί η κίνηση, την οποία επιμελείται η Σταυρούλα Σιάμου. Η κίνηση έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση και λειτουργεί όχι μόνο πρακτικά, για την προώθηση της δράσης, αλλά κυρίως συμβολικά με σκοπό να πει αυτά που δεν λέγονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η θέση του δείκτη, τον οποίο οι ηθοποιοί κρατούν συχνά υψωμένο, δείχνοντας με απειλητικό τρόπο τους άλλους, αυτούς που περιεργάζονται και εξετάζουν. Η κίνηση αυτή, που από μόνη της αποτελεί προφανή αγένεια, έρχεται να τονίσει τη διάθεση της ομήγυρης να καταργήσει τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού και να αποκτήσει πλήρη πρόσβαση σε στοιχεία αυστηρώς προσωπικά.


Η παράσταση θα βρίσκεται στην Κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου από Τετάρτη έως Κυριακή, στις 20:30.    

 
Τελευταία παράσταση: 23/03/2014
Τηλέφωνο ταμείου:: 210 5288170 - 171. Για συλλόγους: 3803430
 
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
ΑΓ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 22-24 (Ομόνοια)
 
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Διακεκριμένη: 25 ευρώ
Α Ζώνη: 20 ευρώ
Β Ζώνη: 18 ευρώ
Γ Ζώνη: 15 ευρώ (Β' Εξώστης)
Φοιτητικό/Νεανικό: 10 ευρώ (A, Β, Γ Ζώνη)
Ανω των 65: 13 ευρώ
Κάρτα ανέργων: 5 € (πλην διακεκριμένης - έκδοση μόνο από ταμείο ή τηλεφωνικά)
 
Πέμπτη: 13 ευρώ γενική είσοδος
 
ΑΓΟΡΕΣ ΜΕ ΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΚΑΡΤΑ
Υπηρεσία Εισιτηρίων
τηλεφωνικά: 210 7234567
 
Συντελεστές 
Μετάφραση Ξένια Καλογεροπούλου
Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Σκηνικά Ελένη Μανωλοπούλου 
Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση Σταυρούλα Σιάμου
Μουσική Κορνήλιος Σελαμσής
Φωτισμοί Αλέκος Αναστασίου
Συνεργασία στη δραματουργία Κατερίνα Κωνσταντινάκου 
Βοηθός σκηνογράφου Τίνα Τζόκα
Βοηθός σκηνοθέτη Θεοδώρα Καπράλου
 
 
Διανομή
Φρόλλα Ξένια Καλογεροπούλου
Αμάλια Αγκάτσι Μαρία Κεχαγιόγλου
Υπηρέτης -Τσεντούρι Μιχάλης Κίμωνας
Κα Σιρέλλι Έμιλυ Κολιανδρή
Κος Σιρέλλι Θύμιος Κούκιος
Κα Τσίνι Υβόννη Μαλτέζου
Λαμπέρτο Λαουντίζι Κώστας Μπερικόπουλος
Πόνζα Μιχάλης Οικονόμου
Ντίνα Ελίνα Ρίζου
Κα Πόνζα Σταυρούλα Σιάμου
Αγκάτσι Γιώργος Συμεωνίδης
Ο Νομάρχης Μηνάς Χατζησάββας



 

Στην ίδια κατηγορία