Shots

Σκέψεις για το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» που ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

25 Μαΐου 2020

Εθνικό Θέατρο, Λυρική Σκηνή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και Momus σε δράση.

Της Ναταλί Χατζηαντωνίου

Αν και κάθε άλλο παρά χρωστάω επαίνους στην Υπουργό Πολιτισμού μετά την υπεροψία, το πείσμα και την τραγική ολιγωρία της στην έγκαιρη αντιμετώπιση των προβλημάτων του χώρου του Πολιτισμού προτού αυτά διογκωθούν και απειλήσουν, όπως συμβαίνει, την επιβίωση της πλειονότητας των εργαζομένων, οφείλω να πω και το εξής:

Με μία πρώτη εντύπωση, το πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», πιλοτικό φέτος και με επιλογές αποκλειστικά των εποπτευόμενων φορέων (Εθνικό Θέατρο, Λυρική Σκηνή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και Momus, με προοπτική να προστεθεί και το ΕΜΣΤ), διαχέοντας από τις 18 Ιουλίου μέχρι και τα τέλη Σεπτεμβρίου, 55 παραγωγές σχεδόν απ΄όλο το εύρος της καλλιτεχνικής δημιουργίας (251 παρουσιάσεις) σε 111 αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε όλη την Ελλάδα, με είσοδο δωρεάν και μόνο αντίτιμο τα εισιτήριο σε κάθε αρχαιολογικό χώρο- όπου υπάρχει τέτοιο-, έχει αρκετό ενδιαφέρον. Και είναι αρκετά καλειδοσκοπικό αν και υποεκπροσωπούνται χώροι όπως π.χ η σύγχρονη ελληνική μουσική σκηνή ή απουσιάζουν εκ των πραγμάτων άλλοι όπως το ελληνικό σινεμά.

Μίκης Θεοδωράκης, Γιώργος Βέλτσος και Βασίλης Παπαβασιλείου

Κύρια αποστολή όπως επισημάνθηκε είναι να αξιοποιήσει 750 καλλιτέχνες (από Μίκη, Βέλτσο και Παπαβασιλείου μέχρι πολύ νέους δημιουργούς) και τεχνικό προσωπικό και 500 ντόπιους συνεργάτες (91% εξωτερικούς συνεργάτες και 9% προερχόμενους από τους φορείς). Πρόκειται για θεάματα-ακροάματα που επέλεξαν επαναλαμβάνω οι επικεφαλής των κρατικών φορέων οι οποίοι αφού (ξελασπώνουν κάπως την υπουργό) θα λάβουν και επιπλέον επιχορήγηση γι αυτό: τα συνολικό κόστος ανέρχεται στα 2 εκ. ευρώ και θα διανεμηθεί μέσω του τακτικού προϋπολογισμού ανά φορέα και ανάλογα με τις απαιτήσεις των παραγωγών του-με τη δέσμευση να υπάρξει στο τέλος αναλυτικός απολογισμός. Το πρόγραμμα θα θεσμοθετηθεί και απ΄του χρόνου θα το «τρέχει» 7μελής επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν πάντα οι καλλιτεχνικοί διευθυντές. Αν θα υπάρχει και καλλιτεχνικός διευθυντής αυτού του πανελλήνιου υπερΦεστιβάλ δεν διευκρινίστηκε.

Σημαντικό ήταν και ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης ανακοίνωσε ότι στο Εθνικό Θέατρο όλες οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου που έληξαν μόλις, θα ανανεωθούν.

Γενικώς όλα αυτά είναι μία κάποια λύσις.

Μόνο δύο ερωτήματα έχω που δεν πρόλαβα να τα υποβάλλω:
1) Εφόσον όλο αυτό το πρόγραμμα που θα ξεκινήσει στη Ρωμαϊκή Αγορά στις 18 Ιουλίου (με ρεσιτάλ της περίφημης Ανίτα Ρατσβελισβίλι και με την ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τον Λουκά Καρυτινό) θα τρέχει παράλληλα με το Ελληνικό φεστιβάλ και «δωρεάν», δεν θα λειτουργεί άκρως ανταγωνιστικά προς αυτό;
2) Με τη διαβεβαίωση ότι η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα ανακοινώσει το τελικό της πρόγραμμα σύντομα, όλα όσα ήδη γνωρίζουμε ότι εξαιρέθηκαν από την Πειραιώς που φέτος καταργείται, το Ηρώδειο και την Επίδαυρο, γιατί δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν σ΄αυτό το παράλληλο πρόγραμμα;

Να τέλος κι ένα κουτσομπολιό: στην τηλε-συνέντευξη Τύπου μίλησαν οι επικεφαλής των φορέων και η κα Μενδωνη που πλαισιωνόταν από τους «βωβούς» Γενικούς Γραμματείς Γ. Διδασκάλου και Ν. Γιατρομανωλάκη όπως και από την σύμβουλο επικοινωνίας της Αν. Παναγιωταρέα που επίσης δεν μίλησε αλλά έγνεφε.

Τέλος για το παρακάτω βιντεάκι «προβολής» τι να πω; Καλύτερα να το αποσύρουν γιατί δυσφημίζει τις σύγχρονες τεχνολογικές δυνατότητες και τη φαντασία του τομέα Προβολής.


Υ.Γ. Ολα αυτά τα εντυπωσιακά δεν σημαίνουν ότι το ΥΠΠΟ έπραξε πλήρως το καθήκον του και δεν οφείλει να βρει τρόπο να λάβουν όλοι οι εργαζόμενοι στον Πολιτισμό το επίδομα στήριξης καταρχάς και ύστερα ένα ευρύ σχεδιασμό εργασιακής επιβίωσης. Αλλά βέβαια τώρα θα φανεί και η ενότητα και η ανιδιοτέλεια του χώρου. Ας πούμε ότι η κα Μενδώνη έριξε προσώρας το μπαλάκι στους καλλιτέχνες.



 

Στην ίδια κατηγορία