Το Ισραήλ, η Eurovision, ο Καζαντζίδης και μια κομμένη εκπομπή από το 1983

Το Ισραήλ, η Eurovision, ο Καζαντζίδης και μια κομμένη εκπομπή από το 1983
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μια παλιά ιστορία.

13 Μαΐου 2024

Γράφει ο Θωμάς Σίδερης

Η συμμετοχή του Ισραήλ στον μουσικό διαγωνισμό της Eurovision, ενώ η αιματοχυσία στη Γάζα συνεχίζεται, δημιούργησε μία σειρά ζητημάτων στο περιθώριο της μουσικής αλλά στο κέντρο της πολιτικής.

Μία ημέρα μετά τον πρώτο ημιτελικό του διαγωνισμού, ο επίσημος εκπρόσωπος του Ισραήλ στην εκπομπή του βρετανού δημοσιογράφου Piers Morgan «Uncensored» δεν γνωρίζει τον αριθμό των αμάχων, κυρίως γυναικόπαιδα, που έχουν σκοτωθεί στη Γάζα από δυνάμεις του ισραηλινού στρατού.

 

Μία ημέρα μετά τον τελικό του διαγωνισμού, υπουργός της ελληνικής κυβέρνησης αισθάνεται ευτυχής για τη θέση του Ισραήλ στη Eurovision, αναφέροντας χαρακτηριστικά σε εκπομπή της ΕΡΤ: «Ως γνωστόν, σχεδόν είναι όλοι μουσουλμάνοι εκεί (στο Μάλμε). Με μια σύμπτωση πολιτών, αριστερών κινημάτων και αριστεριστών κινημάτων της Ευρώπης μαζί με τους ισλαμιστές σε πλήρη συμμαχία κατά του Ισραήλ».

Ελληνικά μέσα ενημέρωσης αμφισβητούν τη θέση του Ισραήλ στον μουσικό διαγωνισμό και θέτουν εύλογα ερωτήματα, όπως έκανε και το e-tetRadio.

Αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που το Ισραήλ βρίσκεται πίσω από το σημείο τομής της μουσικής με την πολιτική. Πίσω, στο 1983. Στην κυβέρνηση βρίσκεται το ΠΑΣΟΚ και αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΕΡΤ είναι ο συγγραφέας του Ζ και ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες λογοτέχνες, ο Βασίλης Βασιλικός.

Ο Βασίλης Βασιλικός γνωρίζει τον Στέλιο Καζαντζίδη ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και επί θητείας του στην ΕΡΤ αρχίζει η μετάδοση μιας θρυλικής εκπομπής, μιλώ για τους Ρεπόρτερς. Στο τιμόνι της εκπομπής βρίσκονται ο Γιάννης Δημαράς, ο Γιώργος Λιάνης και ο Κώστας Χαρδαβέλλας.

Ο Βασιλικός πείθει τους Ρεπόρτερς να κάνουν ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Καζαντζίδη με απώτερο σκοπό να τον κάνουν να τραγουδήσει ξανά ύστερα από μια μακρόχρονη σιωπή ως απότοκος των προβλημάτων που έχει ο Καζαντζίδης με τα συμβόλαια των δισκογραφικών εταιρειών.

Η εκπομπή θα κάνει πάταγο, όπως και η μετάδοση της Eurovision 2024 μέσα από την ΕΡΤ. Μιλώντας αργότερα ο Γιώργος Λιάνης στην εκπομπή «Αρχείο» της ΕΡΤ 3 θα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «έκανε υψηλότερα νούμερα και από τον Άγνωστο Πόλεμο, οι δρόμοι είχαν αδειάσει, όλοι ήταν κλεισμένοι στα σπίτια τους για να δουν την εκπομπή».

Ο Βασιλικός, που μιλά στους Ρεπόρτερς, θα παρομοιάσει τον Καζαντζίδη με τον ήρωα της Δίκης του Κάφκα, ενώ θεωρεί ως μοναδική λύση στο πρόβλημα του τραγουδιστή το σκίσιμο του δισκογραφικού συμβολαίου από το ίδιο το αφεντικό της «Μίνως Μάτσας και Υιός». Στο ίδιο επεισόδιο, ο Καζαντζίδης θα καταφερθεί πολλάκις εναντίον των Εβραίων αφεντικών των δισκογραφικών εταιρειών και, κυρίως, κατά του «Εβραίου Μάτσα». ΄

Σύμφωνα με τον Βασίλη Βασιλικό («Η μνήμη επιστρέφει με λαστιχένια πέδιλα»), το δεύτερο μέρος των Ρεπόρτερς για τον Στέλιο Καζαντζίδη δεν μεταδόθηκε ποτέ, εξαιτίας της παρέμβασης του Ισραήλ στον τότε υπουργό Προεδρίας της Κυβέρνησης, Αγαμέμνονα Κουτσόγιωργα.

Ο στιχουργός και εν γένει τραγουδοποιός Μανώλης Ρασούλης στην εκπομπή «Αρχείο» της ΕΡΤ θα επιβεβαιώσει το κόψιμο της εκπομπής εξαιτίας «νότας που εκδόθηκε από το Ισραήλ», επειδή ο Καζαντζίδης είχε πει «κάτι αυθόρμητο για τους Εβραίους και οι (Ισραηλινοί) το θεώρησαν εχθρική πράξη και απείλησαν ότι θα διακόψουν τις σχέσεις τους (με την Ελλάδα)». Ο Ρασούλης αναφέρει ότι δεν παίχτηκε το τρίτο μέρος της εκπομπής των Ρεπόρτερς, αλλά στην πραγματικότητα ήταν το δεύτερο μέρος.

Ο αείμνηστος παραγωγός της ΕΡΤ Πάνος Γεραμάνης, μιλώντας επίσης στο «Αρχείο» της ΕΡΤ δεν θεωρεί ότι η εκπομπή κόπηκε εξαιτίας παρέμβασης από το Ισραήλ και αναφέρει ότι η εκπομπή ήταν μονομερής και είχε δεχτεί αρνητικά σχόλια από τον τύπο.

Τέλος, για την ιστορία να πούμε ότι οι Ρεπόρτερς προκάλεσαν και την επίσημη αντίδραση της δισκογραφικής εταιρείας «Μίνως Μάτσας και Υιός» δια στόματος του εκπροσώπου της Απόστολου Αποστολίδη, διαμηνύοντας ότι εφόσον ο Καζαντζίδης εφόσον δισκογραφούσε τα τραγούδια που όφειλε ως συμβατική υποχρέωση του συμβολαίου του, τα καθαρά έσοδα, μετά και την απόδοση της αμοιβής του, η εταιρεία θα τα διέθετε σε δύο ορφανοτροφεία.