Ένα καταπληκτικό ένθετο 48 σελίδων για τον Μάνο Χατζιδάκι το Σάββατο στην «Εφ.Συν.»

Ένα καταπληκτικό ένθετο 48 σελίδων για τον Μάνο Χατζιδάκι το Σάββατο στην «Εφ.Συν.»
Ακολουθήστε μας στο Google news

Έχει μοναδικά κείμενα αλλά και φωτογραφίες.

14 Ιουνίου 2024

Ακριβώς 30 χρόνια συμπληρώνονται αύριο, 15 Ιουνίου του 2024, από το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι και η «Εφημερίδα των Συντακτών» αφιερώνει ολόκληρο το σαββατιάτικο ένθετο των «Νησίδων» στον Χατζιδάκι με μία διάθεση καταγραφής και μάλιστα με τη χρονική απόσταση που επιτρέπει πια σε φίλους και συνεργάτες του ή μελετητές του έργου του να εντοπίζουν την ουσία.

Την επιμέλεια του αφιερώματος έχει η Ναταλί Χατζηαντωνίου που το δούλεψε για περισσότερο από έναν μήνα. 

Εγραψαν πολλοί και πολύ ενδιαφέροντα κείμενα σε αυτό το αφιέρωμα – και κανείς διεκπεραιωτικά ή τυπικά. Γράφουν και δύο πολιτικοί με ιδεολογικές καταβολές, βιώματα και πορεία εκ διαμέτρου αντίθετα μεταξύ τους: κι ωστόσο ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και η τέως γ.γ. του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, συγκλίνουν στην αποτίμηση του έργου και της προσωπικότητας του Χατζιδάκι. Το ίδιο και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών και Πολιτισμού επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και αρθρογράφος πλέον των «Νησίδων», Νίκος Ξυδάκης.

Στον τομέα της έρευνας που αφορά τον βίο και το έργο του Χατζιδάκι σημαντικότατη είναι η συμβολή του φιλόλογου και μελετητή της μουσικής Σπύρου Αραβανή που παραχώρησε την πρόσφατα εμπλουτισμένη και εμπεριστατωμένη έρευνά του για «Το Στιχουργικό Σύμπαν» του Χατζιδάκι. Μια ελάχιστα γνωστή πτυχή του βίου του Χατζιδάκι αποκαλύπτει ο δημοσιογράφος και συγγραφέας βιβλίων έρευνας, Γιώργος Αλλαμανής: τις «Αγνωστες μουσικοκριτικές του 23χρονου Μάνου».

Γράφουν βέβαια ακόμα δημιουργοί ή δημοσιογράφοι που υπήρξαν στενοί συνεργάτες του ή και κάποιοι από αυτούς φίλοι του: Μιχάλης Γρηγορίου, Γιώργος Κουρουπός, Νίκος Κυπουργός, Δημήτρης Βερνίκος, Γιώργος Μητρόπουλος, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Τάσος Βρεττός. Ή άλλοι που διασταυρώθηκαν μαζί του σε συναντήσεις που τους καθόρισαν στη μετέπειτα πορεία τους, είτε στις τέχνες, όπως συνέβη με τον στιχουργό Κώστα Φασουλά, είτε στον τρόπο που άσκησαν το επάγγελμά τους, όπως συνέβη στον δημοσιογράφο και σημερινό διευθυντή των μουσικών ραδιοφώνων της ΕΡΑ, Φώτη Απέργη.

Αλλά και η Μαρία Ματέ, στενή συνεργάτριά του επί χρόνια, πρώτη φορά γράφει για εκείνον. Και άλλοι ακόμα: ο κατεξοχήν ερευνητής της ελληνικής δισκογραφίας Πέτρος Δραγουμάνος «αποκωδικοποιεί» τις «Φωνές στα τραγούδια του», ο στιχουργός και μελετητής του λαϊκού τραγουδιού Κώστας Μπαλαχούτης φωτίζει τη σχέση του με το λαϊκό και θυμίζει τους δεξιοτέχνες του μπουζουκιού που συνεργάστηκαν μαζί του. Ο μουσικοκριτικός Γιάννης Σβώλος κάνει έναν καίριο απολογισμό («Τι απομένει από τον Μάνο Χατζιδάκι;»), η πανεπιστημιακός Βαρβάρα Ρούσσου προσεγγίζει το ποιητικό του έργο και ο δημοσιογράφος Ανδρέας Μπελεγρής αποτιμά την ειδική βαρύτητα των σχολίων του.

Μια έκπληξη, επίσης: ο Δημήτρης Παπαϊωάννου λέει για εκείνη τη συνάντηση στο Παγκράτι που «γέννησε» την ιστορική παράσταση της Ομάδας Εδάφους «Ενός λεπτού σιγή».

Η ζωγράφος Κλεοπάτρα Δίγκα παρουσιάζει για πρώτη φορά δημοσίως ένα έργο της που απεικονίζει τον Χατζιδάκι – γράφοντας και την ιστορία αυτού του πίνακα. Και η ποιήτρια και στιχουργός Αγαθή Δημητρούκα έγραψε ένα καινούργιο ποίημα που συνοψίζει τον άνθρωπο, την εποχή και το αίσθημα: «Να χάνεται η μιλιά στον ουρανό;»